Mustech

Ondernemen vanuit mijn visie

Een einde jaar audit is altijd een goed idee.

Hoewel het niet mogelijk leek, hebben we het einde van 2020 gehaald. Het is voor velen van ons als zoekmarketeers een heel ‘ander’ jaar geweest betreft zoekmachine marketing. Interessante uitdagingen presenteerden zich met voor velen gekrompen budgetten, of zelfs veranderde tactieken om succes te zien tijdens de donkerste dagen van dit jaar. Voor een paar gelukkigen groeide het bedrijf in de loop van het jaar zelfs digitaal in bepaalde branche-branches, waardoor ze nieuwe zoekmachine marketing ideeën konden testen. Dit jaar heeft ons in ieder geval gedwongen anders te denken. Dit biedt een geweldige kans om naar jouw digitale campagnes te kijken; en om zelfgenoegzaamheid te vermijden, controleer jouw jaar om te zien welk succes je in 2021 kan helpen.

Verkeer

Ga naar analyses voor een jaar-op-jaar overzicht van het siteverkeer. Wat is er relatief gezien het afgelopen jaar gebeurd waar je kennis van moet nemen?

Hebben de gebruikelijke seizoen verandering van websiteverkeer als gevolg van de pandemie die je mogelijk moet ? Heb je specifieke kanalen gezien, al dan niet op zoek, die een positieve of negatieve voorbijgaande aard hebben gezien in gebruikersgedrag en betrokkenheid?

Technisch

Een technische site-audit aan het einde van het jaar is altijd een best practice. Vaak wordt er in de loop van een jaar veel aan uw website toegevoegd en wordt er weinig verwijderd. Voer vanuit jouw Google Analytics-account een jaar-op-jaaroverzicht (maand december) uit en vergelijk de laadsnelheid van de pagina.

Keywords

Bekijk zowel vanuit het oogpunt van organisch als betaald zoeken naar trends in zoekwoordvolumes in de loop van de tijd.

  • Hebben de termen die in de loop van het jaar zijn getarget, nog steeds een verwacht zoekvolume, nemen ze af, of groeit de zoekwoordfamilie misschien en moet je aandacht krijgen in je content strategie voor 2021?
  • Zijn er verschillen van maand tot maand in uw zoekwoorden die kunnen duiden op extra focus op betaalde zoekresultaten in de komende maanden volgend jaar?

Inhoud

Welke inhoud resoneerde het meest? Onthoud dat het niet altijd gaat om de inhoud die tot verkopen bij het eerste bezoek heeft geleid of tot leads voor de organisatie. Veel van de inhoud voedt jouw merkbekendheid en zoekt naar informatie, waardoor hopelijk meer betrokkenheid en conversie wordt gestimuleerd.