Het nut achter kerstpakketten verklaard
In Nederland zijn er vele bedrijven die al sinds jaar en dag de traditie omtrent kerstpakketten in stand houden. Soms lijkt het zelfs zo’n vanzelfsprekendheid te zijn dat niemand zich nog afvraagt op welke redenen dit eigenlijk gedaan wordt. Welnu, bij een kerstpakket is er in principe sprake van drie elementen:
• De inhoud van het pakket als cadeau
• Het gebaar dat een werkgever maakt
• Het verbeteren of in stand houden van het ultieme kerstgevoel
Nu mag de inhoud van kerstpakketten bij vlagen leuk, nuttig of smaakvol zijn, over het algemeen wordt het gemaakte gebaar door de werkgever als belangrijkste aspect achter deze gift beschouwd. Dit komt ook doordat dit gebaar een soort wisselwerking tussen baas en personeelsleden stimuleert. De eerstgenoemde zorgt voor een fijne werksfeer met veel positiviteit, terwijl medewerkers daardoor extra hun best doen en meer loyaliteit tonen.
Laat hulpbehoevenden meedelen
Alle goede bedoelingen achter het kerstpakkettenfenomeen ten spijt, we kunnen niet om het feit heen dat deze traditie ook nadelen kent. Dit uit zich op het moment dat alle medewerkers hetzelfde pakket krijgen, vooral als het gaat om pakketten met bijzondere etenswaren. Niet iedereen lust deze voedingsmiddelen allemaal. Het risico bestaat dan dat er spullen worden weggegooid. Het is logisch als je dit zou willen voorkomen. Daarom is het de moeite waard om je personeel enkele jaren per jaar uit te nodigen om overbodige producten uit hun voorraadkasten in te leveren. Als jij deze producten verzamelt en dan naar een voedselbank brengt, dan verricht je een heuse goede daad!